

Як ефективно організувати тренування для дітей із гіперактивністю, щоб усім учасникам було комфортно? Про основні виклики та дієві техніки, які допоможуть тренерам впевнено працювати з такими дітьми, розповідає методист «Академії Фітнесу — Україна» Анна Діденко.
Як визначити, чи має дитина гіперактивність
Якщо в групі є гіперактивна дитина, тренеру потрібно докладати більше зусиль для організації та планування тренувального процесу. Якщо на тренування прийде нова дитина з ознаками гіперактивності, це може потребувати змін у програмі заняття. Тому ви маєте бути готові швидко зорієнтуватися та скоригувати вправи для всієї групи.
Щороку кількість гіперактивних дітей збільшується. Якщо раніше в середньому це було 1-2 дитини на групу, зараз — 4-6. Тому тренер має бути обізнаним щодо питання гіперактивності. Це допоможе адаптувати тренувальний процес і створити комфортне середовище для розвитку дітей.
Численні дослідження підтверджують, що фізичні заняття є обов’язковими для таких дітей. Вони сприяють зміцненню кістково-м’язової системи, допомагають відновити позитивні поведінкові реакції, сприяють правильній корекції рухів та емоційному заспокоєнню.
Дитину з гіперактивністю можна впізнати за наступними ознаками:
- проявляє рухову активність, не маючи цілі;
- не дослухавши, дає відповідь, часто нелогічну;
- не може зосередитися на виконанні поставленого завдання;
- має складнощі в запамʼятовуванні матеріалу;
- постійно вовтузиться, особливо в сидячому положенні.
«Важливо розуміти, що гіперактивність не є проявом поганого виховання чи невихованості — це результат функціональних змін у головному мозку. Як тренер ви не можете ставити діагноз, але можете помітити ознаки гіперактивності, щоб врахувати їх у роботі й допомогти дитині розкрити свій потенціал»
Детальніше про причини та ознаки гіперактивності поговоримо на тренінгу «Дитячий фітнес (1,5-7 років)». Також торкнемося теми спілкування з батьками, бо робота з гіперактивними дітьми передбачає комплексний вплив.
Читайте також «Відмінності дитячого тренінгу від дорослого»


Психологічні особливості в роботі з гіперактивними дітьми
У роботі з дітьми тренеру важливо зосереджуватися не лише на фізичному аспекті, але й враховувати психологічний стан дитини. Крім проблем із пам’яттю та утриманням уваги гіперактивні діти мають схильність до неправильного оцінювання власних можливостей. Вони можуть як недооцінювати себе, так і переоцінювати, що часто призводить до перевантаження фізично або нервової системи.
Такі ситуації знижують ефективність тренування та можуть негативно вплинути на загальний стан дитини. Саме тому важливо, щоб ви контролювали навантаження, підлаштовуючи завдання під індивідуальні потреби й можливості кожної дитини.
«Комплексний підхід із розумінням особливостей мислення та поведінки дітей допоможе створити безпечні й ефективні умови для тренувального процесу»
Читайте також «Як регулювати навантаження у функціональному груповому тренінгу»
Як будувати тренувальний процес, якщо в групі є гіперактивні діти
Такі діти мають труднощі з концентрацією, виконанням завдань, а також із засвоєнням нового матеріалу. Їм потрібен додатковий час і більше індивідуальної роботи з вашого боку.
Щоб зробити заняття більш комфортним та ефективним:
- оцінюйте гарну поведінку та хваліть дітей за успіхи;
- давайте дітям із гіперактивністю трохи більше часу на відновлення;
- заздалегідь мінімізуйте в залі кількість предметів, що можуть відволікати від заняття;
- використовуйте тілесний контакт (м’який дотик до плеча, діалог на рівні очей), щоб привернути увагу дитини;
- на початку заняття проведіть короткий діалог, повідомте дитину, щоб нові вправи не викликали тривожності;
- додавайте ігри, змагання та творчі підходи до заняття, щоб утримувати увагу дітей.
Якщо в групі є гіперактивні діти, ви маєте завчасно продумати тренування. Важливо не виділяти їх серед інших дітей і не давати їм інші вправи.
В роботі з гіперактивними дітьми використовуйте релаксаційні техніки, правильний музичний супровід і психогімнастичні вправи, щоб зняти напругу.
Їх легко інтегрувати в тренувальний процес і ми вивчаємо їх під час тренінгу «Дитячий фітнес (1,5-7 років)».


Розповсюджена помилка серед батьків і тренерів
Часто гіперактивним дітям роблять багато зауважень стосовно поведінки або навіть використовують покарання. Такий підхід може посилити тривожність дитини, вплинути на її самопочуття, ставлення до тренувань і подальший розвиток.
Значно ефективніше пояснити дитині її дії, перевести увагу на завдання чи гру. Наприклад, ви можете попросити дитину бути першою у виконанні вправи або допомогти вам підготувати інвентар для вправ. Така зміна фокуса заспокоїть її та допоможе створити комфортну атмосферу.
Як тренер, ви можете допомогти батькам знайти правильний підхід до гіперактивної дитини своїм прикладом. Також після заняття ви можете пояснити, які методи використали під час заняття та як вони допомогли заспокоїти дитину.
«Завдання тренера – не лише організувати тренувальний процес, але й створити комфортне середовище для всієї групи. Це включає роботу не тільки з дітьми, а й із батьками»
На тренінгу «Дитячий фітнес (1,5-7 років)» ви навчитеся проводити різні види тренувань для дітей до 7 років. Він підійде як новачкам у дитячому фітнесі, так і тренерам із досвідом, які хочуть підвищити кваліфікацію. Переходьте за посиланням, щоб ознайомитись із повною програмою.